пʼятницю, 23 лютого 2018 р.

Потрібно хвалити за зусилля, а не за здібності

Довгий час суперечки про виховання дитини зводилися до одного питання: що краще - похвала чи покарання. Однак у даний час дослідники прийшли до висновку, що поняття «похвала» занадто широке. Є безліч способів похвалити дитину за її вміння, за докладені зусилля, за досягнення тощо.
Чому важливо знайти правильний спосіб похвали?
Американські дослідники виділяють кілька типів дитячих установок, які залежать від того, з чим дитина пов'язує свої досягнення. Установка на відсутність змін передбачає, що досягнення є результатом здібностей і талантів. Установка на розвиток передбачає, що досягнення - це результат докладених зусиль.
Відповідно, якщо ви хвалите дитину за її якості (наприклад, «Ти така розумна!»), це може сформувати в неї установку на відсутність змін. І навпаки, якщо хвалити її за докладені зусилля (наприклад, «Ти добре попрацювала!»), це може сформувати установку на розвиток.
Похвала дитини за її здібності має й інший недолік: дитина може всіма силами доводити, що вона заслуговує на похвалу, і для цього навіть обманювати батьків, щоб зберегти свій статус.
Така схильність у дітей була виявлена в результаті недавніх досліджень. Психологи спробували дати відповідь на питання: чи приводить похвала дитини за її здібності до того, що вона починає обманювати батьків, чи її поведінка не відрізняється від випадків, коли батьки хвалять дитину за досягнення.

У дослідженні взяли участь діти трьох і п'яти років. Їм було запропоновано витягувати карти з цифрами від 3 до 9 та вгадувати, буде ця цифра більша чи менша шести.

Після того, як дітям пояснили правила, їм запропонували зробити пробну спробу. Дослідники підіграли випробуваним, і їх перша спроба була успішною. Після цього одну групу дітей похвалили за їх здібності ( «Ти такий розумний!»), другу - за досягнення ( «Ти добре виконав завдання!»), а дітей з третьої групи взагалі не похвалили.
Після цього дітям сказали, що вони зіграють у цю гру ще 6 разів, і якщо хоча б 3 спроби будуть успішними, вони отримають приз. Під час наступних спроб діти не отримували похвали. Результати були підлаштовані таким чином, що перші дві спроби були успішними, а три наступні - невдалими. Таким чином, результат усієї гри залежав від останньої, шостої спроби.
Перед останньою спробою ведучий виходив з кімнати і просив дитину не підглядати в карту, яку залишав на столі. Суть експерименту полягала в тому, щоб з'ясувати, чи буде дитина підглядати в цей час.
І трирічні, і п'ятирічні діти частіше підглядали, якщо до цього їх хвалили за їх здібності (60% з усіх учасників експерименту). Діти, яких хвалили за досягнення або не хвалили взагалі, підглядали рідше (40% випробовуваних з обох груп).
У результаті цього дослідження вчені зробили припущення, чому батькам потрібно бути уважними до того, як вони хвалять своїх дітей. Похвала за здібності дитини призводить до того, що вона намагається зберегти свій статус. Тому найбільш привабливими для неї є легкі способи досягти цього (наприклад, обман). Хваліть дитину за зусилля або досягнення - так у неї не буде спокуси обдурити вас. 


Немає коментарів:

Дописати коментар